In de logistieke wereld zijn snelloopdeuren, onmisbaar maar tegelijkertijd ook onderhoudsintensief en storingsgevoelig door veelvuldig en verkeerd gebruik. SmartControl is een technologie die bedrijven helpt om meer grip te krijgen op het reilen en zeilen van doorgangen in het logistieke proces. SmartControl maakt snelloopdeuren simpelweg ‘intelligent’: slimmer in informatievoorziening, slimmer in management. Het realiseert volledig inzicht in de status van snelloopdeuren, overal en altijd.

Een snelloopdeur die open staat als gevolg van een storing en/of schade (downtime), veroorzaakt veel energieverlies en omgevingsvervuiling. Om het productieproces zo min mogelijk te verstoren, moet het probleem snel worden opgelost. Doorgaans betekent dit dat er een monteur de weg op moet voor een servicebezoek, maar deze kan zich vaak niet voldoende voorbereiden door gebrek aan informatie over het incident. Met alle tijdsverlies van dien. SmartControl verandert dit, doordat men op afstand kan meekijken en anticiperen.

Betere energie-, ruimte- en klimaatbeheersing

Voorrijkosten en manuren kunnen oplopen bij herhaaldelijke servicebezoeken. Maar vooral het energieverlies, de klimaatverstoring en de hygiëne ter plaatse kunnen behoorlijk kostenposten zijn. Denk aan vries- en koelruimtes die enkele dagen op volle toeren blijven draaien om koud genoeg te blijven. Of bijvoorbeeld foodproductie die stopgezet moet worden, omdat er anders onacceptabele stofdeeltjes in de producten terechtkomen. Met snelloopdeuren die voorzien zijn van SmartControl kun je dit veel vaker voor zijn of aanzienlijk beperken. De allesomvattende informatievoorziening op afstand biedt een enorme efficiëntieslag.

Hoge kostenbesparing door SmartControl

Medewerkers die op de noodstop drukken, heftruckchauffeurs die een deur raken, storingen in het mechaniek, of slijtage van onderdelen kunnen allemaal redenen zijn waardoor een snelloopdeur niet functioneert. Door de hoge mate van gebruik zijn periodiek onderhoud en storingsservices niet altijd te voorkomen, maar wel veel efficiënter en zuiniger in te richten.

Selfservice bij foutmeldingen

Stel je voor dat foutmeldingen en gebruiksinformatie op afstand zijn uit te lezen. Dan kunnen zowel de interne eindverantwoordelijke als monteurs van RAPIDoor beter anticiperen op een situatie. Hoe vaak gebeurt het niet, dat de interne eindverantwoordelijke een storing constateert en een monteur moet laten komen om het probleem helder te krijgen? Met SmartControl kan de functionaris bij RAPIDoor telefonisch de oorzaak en een advies opvragen, om vervolgens veelal zelf het probleem snel op te lossen.

Predictive maintenance: uitval voor zijn

De SmartControl geeft niet alleen de oorzaak van een storing aan. Het systeem laat tevens zien welke onderdelen er op korte termijn vervangen moet worden. Moeten er toch een monteur komen om het incident op te lossen? Door alle beschikbare realtime informatie kan de monteur goed voorbereid de weg op en twee vliegen in één klap slaan. De wijze waarop incidenten worden uitgelezen, werkt net zo goed voor het periodieke onderhoud. Dit kan met SmartControl veel beter getimed kan worden.

Deze aspecten alleen al brengen het aantal servicebezoeken flink terug.

Eenvoudige implementatie

De implementatie van SmartControl is redelijk eenvoudig. SmartControl draait op hoogwaardige mobiele telefoonhardware, ontwikkeld door Deutsche Telekom. Dit betekent dat een goede verbinding met een mobiel netwerk voldoende is; integratie van het systeem binnen het IT-infrastructuur van de organisatie is niet vereist.

 

Wilt u weten of SmartControl ook voor uw organisatie nuttig is? Neem contact op met onze expert Albert Schaafsma!